ForEnDag

Hvad går initiativet ud på?

Se denne tekst i læsevenlig form på www.forendag.dk/di. Med ”Jeg tør udvikle mit talent og hjælpe andre - tør du?” som slogan, er det primære formål med ForEnDag, at få mange flere unge kompetente, empatiske trænere ud i idrætsklubberne. Det sekundære formål er at få unge aktive som medlemmer i idrætsklubberne. Uden økonomiske omkostninger for klubberne, og med minimal indsats fra de frivillige ledere. ForEnDag initiativet består af flere enkeltstående uddannelsesforløb samt to events; Fun Cup og sOmmer Lege: ForEnDag uddannelses forløbene (antal deltagere): 6. klassetrin: IDOL.forendag. Coach for 1.-2. klasseelever til Fun Cup i marts (221 siden 2015). 7. klassetrin: TUTOR.forendag. Hjælpelærer. Undervisning af 2. klasseelever i oktober (53 i 2016). 8. klassetrin: COACH.forendag. Coach for 3.-5. Klasseelever til Fun Cup i marts (854 siden 2014). 9. klassetrin: TRÆNER.forendag. Assistenttræner til sOmmer Lege i august (340 siden 2013). Gymnasium: LEDER.forendag: Coach til Fun Cup (1322 siden 2010). Furesø sOmmer Lege afvikles én dag årligt i uge 34 for skolebørn i 0.-6. klasse. I skoletiden deltager 4.-6. klassetrin, hvor hver klasse besøger 6 idrætsgrene á 45 minutter. 0.-3. klassetrin deltager i fritidshjemstiden. I 2016 deltog i alt 1.900 elever. Furesø Fun Cup afvikles én gang årligt i uge 10, hvor alle kommunens 2.500 elever på 2.-6. klassetrin spiller kidsvolley én dag i skoletiden. Lørdag afvikles Familie Fun Cup hvor 2-3 generationer spiller på samme hold, se video: http://teamball.dk/furesoe/video/familie.html. De to sportsevents, Fun Cup og sOmmer Lege, skaber platformen for uddannelsesforløbene, som har til formål at motivere og holdningsbearbejde unge mennesker til at tage et større socialt ansvar, og på egen krop opleve glæden ved at give og udvikle andre. Samtidig giver de mange coaches en nærhed og kvalitet som inspirerer de yngre børn. De uddannelses metoder og teknikker som anvendes, er primært inspireret af kendt viden hos venlige sponsorer og samarbejdspartnere. ForEnDag udmærker sig ved en unik integration mellem sportseventene og uddannelsesforløbene, kva et samarbejde mellem alle kommunens skoler og foreløbigt 24 af kommunens idrætsklubber. De fleste af kommunens idrætsklubber deltager i sOmmer Lege, som også tiltrækker nye idrætsgrene. Hør klubbernes vurdering af sOmmer Lege sidst i denne 3:22 minutters video: http://sommerlege.dk/video/2012.html. Hør hvad to 9. klasseelever får ud af TRÆNER.forendag sidst i denne 1:56 minutters video: http://sommerlege.dk/video/2014.html. LederForEnDag, hvor ressourcestærke gymnasieelever melder sig frivilligt enkeltvis som kidsvolley coach, er i ForEnDag videreudviklet til et obligatorisk program i folkeskolen, hvor alle kommunens børn og alle idrætsklubber får glæde af initiativet.

Hvordan kommer initiativet foreningsidrætten til gode?

ForEnDag uddannelsesforløbene er obligatoriske forløb for eleverne i folkeskolen, når først klassen er tilmeldt. Det medfører, at initiativet også får fat i de elever som ikke normalt melder sig frivilligt til udfordringer og ansvar. ForEndag initiativet får derved også de bogligt svage elever med, som i ForEnDag får en unik mulighed til at blomstre deres sociale og menneskelige kompetencer. ForEndag formår med andre ord, at skabe vindere også blandt bogligt ressourcesvage. Siden første COACH.forendag forløb i 2014, har i alt 2.200 elever gennemført ét af forløbene. I august 2016 var det første gang samme klassetrin havde gennemført både COACH.forendag og TRÆNER.forendag. Et af de vigtigste resultater var her, at der for hele 25% af Solvangskolens 64 elever på 9. klassetrin blev etableret kontakt til lige præcis den idrætsklub som den enkelte elev efter eget ønske gerne ville være træner i som et direkte resultat af COACH/TRÆNER.forendag forløbet. ForEnDag er dermed en dokumenteret inspiration i forhold til det at være idræts træner. Det at blive idrætstræner gør ForEnDag til en attraktiv, opnåelig mulighed for langt flere unge. ForEnDag inkluderer forberedelses moduler, hvor eleverne lærer om coaching, persontyper, konflikthåndtering, mm. ForEnDag giver dermed også en vigtig kompetenceforøgelse ift. det at samarbejde med og udvikle andre mennesker generelt. Når eleverne en dag selv bliver forældre vil fremtidens Furesø, være klædt langt bedre på ift. det at være frivillig, og foreningsidrætten er dermed mindre presset mht. kompetente frivillige trænere. Med en deltagelsesprocent tæt på 100%, er Fun Cup og sOmmer Lege et stærkt udstillingsvindue for de lokale idrætsklubber. Klubberne får effektivt fremvist deres sport for rigtig mange af kommunens børn. Særligt vigtigt er det, at klubberne med sOmmer Lege når direkte ud til de børn som ikke går til en idræt i forvejen. Til sOmmer Lege deltager 4.-6. klassetrin i skoletiden kl. 8-14. 0.-3. klassetrin deltager i fritidshjemstiden, og forældre afhenter deres børn i Farum Park samtidig som 24 lokale klubber står klar til at fortælle om hvordan man starter med netop deres sportsgren i deres klub. Furesø sOmmer Lege er dermed samtidig en stærk platform for den direkte face-to-face kontakt mellem klubber og forældre på en super effektiv måde, på det helt rigtige tidspunkt for alle parter: Eleverne har netop haft en succes oplevelse med en masse sportsgrene og den nye sæson starter. Væksten fra 6 til 24 deltagende klubber over 6 år vidner om klubbernes store interesse for sOmmer Lege.

Hvorfor skal dette initiativ vinde Danskernes Idrætspris?

ForEnDag initiativet rammer plet på meget højt niveau mht. Danskernes Idrætspris tre kriterier: Kompetence: ForEnDag har et meget højt kvalitets og ambitions niveau, reflekteret i evalueringerne. sOmmer Lege evalueres til 10 på en skala fra 1-10 af både klubber og lærere, se videoklip: http://sommerlege.dk/video/2012.html. Lærernes evaluering af Fun Cup marts 2016 gav et gennemsnit på 4,9 på en skala fra 1-5 på spørgsmålet: Der bør være coaches alle dage, enig? 107 af 116 besvarelser gav top karakter. Gennemsnitskarakter på alle spørgsmål var 4,8. Effektivitet og værdiskabelse: ForEnDag afviklingen sikres via erfarne ildsjæle og kompetente, frivillige kræfter i de lokale klubber. ForEnDag coaches sikrer rigtig mange ekstra hjælpere, hvorfor den frivillige indsats i klubberne minimeres. Parallelt med at de unge ForEnDag coaches introduceres til frivillighed, gives de et intensivt selvværds boost og en vigtig personlig udvikling i trygge rammer. Med en minimal økonomi har ForEnDag en ekstremt høj effektivitet og værdiskabelse for både kommune, skoler, elever og klubbernes ledelse og frivillige. Innovation: ForEnDag formår på unik måde at integrere eksisterende lokale kræfter og faciliteter, og derved at skabe win-win for alle. ForEnDag har innovativt skabt et fundament og modigt givet helt unge ned til 6. klasseelever et stort lederansvar i intense, men trygge rammer, som gør at et obligatorisk forløb kan lykkes. ForEnDag formår at skabe en succes oplevelse, og give erfaring med ledelsesværktøjer også til de unge som ikke er bogligt stærke. ForEnDag bidrager dermed på fornem vis til nytænkning specielt ift. rekruttering af helt unge mennesker som kommende, empatiske, kompetente trænere. ForEnDag udnytter de lokale faciliteter som de er, i et smukt samarbejde med de lokale idrætsklubber, uden nye store investeringer. Imponerende 25% af de unge deltagere tager aktivt initiativ til at blive træner i en idrætsklub som direkte følge af ForEnDag. Og 100% af deltagerne gives en parathed til, som et ordentligt menneske, at blive frivillig træner når de selv bliver forældre. Samtidig gør ForEnDag det nemt og attraktivt at blive kompetent, empatisk, frivillig i en lokal idrætsklub allerede som helt ung. ForEnDag udvikles fortsat, se nyheder i 2017 på www.forendag.dk/2017. Det vil være oplagt at implementere ForEnDag i andre kommuner. En tildeling af Danskernes Idrætspris vil kunne støtte et endnu stærkere ForEnDag som endnu flere vil kunne få glæde af.