SIF - Faaborg (Skole – Idræt – Flygtninge)

Hvad går initiativet ud på?

Initiativet på Øhavsskolen og Enghaveskolen i Faaborg går ud på 1. at få mere og bedre bevægelse i skolerne gennem undervisning af eksterne lønne-de instruktører. 2. at få fagligt dygtigere elever i skolerne 3. at få præsenteret flest mulige idrætter 4. at få styrket interessen for idræt 5. at få skoler, foreninger og kommunen til at samarbejde 6. at få lokale foreninger til at samarbejde 7. at uddanne eleverne til at blive hjælpetrænere 8. at få integreret flygtningene i idrætsforeningerne 1. Med al respekt for folkeskolens idrætslærere, kan de ikke mestre undervisnin-gen i alle fag. Derfor inddrager vi foreningerne i undervisningen i skolerne. Det er heller ikke sikkert, at alle foreningerne kan stille med kvalificerede undervi-sere, da tiden mellem kl. 8 og 15 ofte kan være et problem. I stå fald henter vi instruktørerne fra andre steder på øen – vigtigst er det, at underviseren er med til at højne niveauet. 2. ”Grundlaget for al faglig udvikling er to fag, - og det er idræt og musik. Det kan dokumenteres, så det brager!!” (hjerneforsker Kjeld Fredens) Således er det vores håb, at der vil ske en transfer fra den øgede mængde idræt. 3. I Faaborg har foreningerne organiseret sig i Faaborg Samvirkende Idrætsfor-eninger (FSI), der koordinerer hele projektet med skolerne. 4. Lederen af CUR, Søren Østergaard påpeger vigtigheden af, at eleverne ikke kun præsenteres for enkeltdages events, men minimum deltager i forløb på minimum 6 uger – her er vi i Faaborg blevet enige med skolerne om at undervise 12-14 uger årligt. 5. ”Det er de samme elever, vi taler om”. Derfor er det vigtigt, at kommunen støtter op om projektet. Det har de i første omgang gjort ved at bevilge 1.150.000 kr. over 2 år samtidig med, at projektet får mange gode ord med på vejen. 6. Det nytter ikke, at hver enkelt forening skal planlægge med skolerne. Derfor har vi brugt 3 år på at forberede dannelsen af FSI – men det tager tid at få alle for-eningerne, og vi er ikke i mål endnu. 7. I løbet af projektet deltager eleverne i 7. klasse i DGIs I Front, der ud over en ge-nerel undervisning i ledelse også indebærer 10-15 timers praktik i en idrætsfor-ening. 8. Flygtninge og indvandrere er mange steder en overset gruppe, hvad angår del-tagelse i foreningsidrætten. Det er så ikke tilfældet i Faaborg, hvor FSI tager sig af en stor del af arbejdet.

Hvordan kommer initiativet foreningsidrætten til gode?

1. Gennem samarbejdet i FSI får vi mange ting til at gå op i en højere enhed. Dels ville mange idrætsgrene ikke have overskud til at tage kontakt til skolerne og således ikke have mulighed for at præsentere eleverne for eksempelvis skyd-ning, skak, billard. Dels ville koordinationen og logistikken hurtigt blive et problem, ligesom øko-nomien sandsynligvis ikke ville være tilstede. I det nuværende projekt aflønnes instruktørerne med 250,- kroner/klokketime, hvor mellemtid/frikvarterer også aflønnes. Møder en instruktør til 1. lektion klokken 8:10 og slutter sidste lektion 14:10, sker der en aflønning for 6 klokketimer á 250,- kr. 2. Det viser sig, at de involverede idrætter stiger i medlemstal. Det være sig, om det er unge, seniorer, ældre, men også grundet en stor tilgang af flygtninge og indvandrere. Omtalen af projektet og elevernes deltagelse synliggør måske, hvor billardklub-ben og skakklubben holder til – og så kommer de voksne. Uddannelsen af flygtninge og indvandrere som hjælpeinstruktører bevirker en bedre ”mund til mund”-reklame. På den måde har badminton fået 34 nye med-lemmer. 3. Netop på flygtninge- og indvandrerområdet har FSI vist en uforudset styrke. Fritidspuljen har bidraget med betaling af mange kontingenter, hvor man kan modtage helt op til 1.200 kroner for en medlem. Beløbet kan imidlertid ikke deles op, men her er FSI gået ind og sagt, at dersom en flygtning/indvandrer ønsker at deltage i 2-3 aktiviteter, sørger FSI for, at de 1.200 kroner deles mellem FSIs medlemmer. På den måde får klubberne flere medlemmer, ligesom der kan ske yderligere integration af de personer, der nu kan deltage i flere idrætter. 4. Klubberne får gennem I Front uddannet mange hjælpetrænere. Personer man ikke kan undvære i en klub i fremgang. 5. Man må nok sige, at det er de mindre klubber, der profilerer af projektet med skolen. Det er dem, der bliver synliggjorte, hvor de måske ellers levede i det skjulte. Omvendt er det måske også de selvsamme klubber, der modtager elever, der ellers ikke har deltaget i en aktivitet. Altså er det vores ønske at kunne syn-liggøre, at vi gennem projektet får en gruppe af elever ud af busken. Der er udsendt spørgeskemaer til skolerne, hvor vi i FSI vil forsøge at måle ef-fekten af projektet over 2 år. 6. Det er således vores ønske, at mange elever gennem projektet får muligheden for at finde den idræt, der lige passer dem. 7. Vi taler om alle børn i skolealderen.

Hvorfor skal dette initiativ vinde Danskernes Idrætspris?

1. Fordi det for alvor vil ændre måden, hvorledes idræt og bevægelse kan tænkes ind i skolerne, og dermed giver foreningerne bedre tilgang til de unge, som gerne vil dyrke idræt og omvendt. 2. Samtidig tager projektet hul på måder at integrere flygtninge og indvandrere. 3. Endelig gør den op med holdningen om, at alt, der har med foreningsarbejde at gøre, skal gøres gratis. Vores holdning er: administrationen skal være gratis, men undervisning skal aflønnes. Om føje år skal vi til at tale om udarbejdelsen af en overenskomst for området.

Billeder eller YouTube